DÅLIG SMAK HAR ALDRIG VARIT BILLIGARE
- Louise Forslycke
- May 25
- 1 min read
Nu går det att göra bilder med AI som är helt perfekta. Ljuset sitter, färgerna sitter, allting känns genomtänkt och människorna har äntligen rätt antal fingrar. Du skulle aldrig kunna tro att det är AI. Din bild av hur en AI-bild ser ut är redan passé.

Det gäller dock främst folk som faktiskt är bra på AI. Väldigt många AI-bilder är fortfarande fruktansvärt generiska. De känns lite som hissmusik. Eller nä, hissmusik är nästan lite för behaglig. Bilderna är tekniskt korrekta, ganska snygga och helt omöjliga att minnas fem sekunder senare.
Vi har länge kopplat fotokvalitet till teknik. Den som varit bäst på kamerainställningar, ljus, redigering eller potatoeshop har haft ett ganska stort övertag. Så är inte riktigt fallet längre.
Det är inte särskilt svårt att få en bild att se professionell ut idag. Det svåra är fortfarande att få den att väcka känslor.
Två personer kan använda exakt samma AI och få helt olika resultat. Inte för att den ena är bättre på prompts, utan för att den ena faktiskt har bättre smak. Eller kanske snarare bättre känsla för människor, bilder och berättelser.
Jag tror att mänskliga bilder kommer att bli en vattendelare framåt. Inte för att AI-bilder alltid är dåliga, utan för att det kommer säga något om ett varumärke att de fortfarande väljer riktiga fotografer, riktiga miljöer och riktiga människor.
Lite som skillnaden mellan en franchise-cafékedja och ett ställe där någon faktiskt bryr sig om kaffet och kunderna.





Comments